Boeddhistische meditatie

In het algemeen

Als je gedurende langere tijd niet goed slaapt en door het slaaptekort niet meer goed kunt functioneren overdag, dan is er sprake van een slaapprobleem of slaapstoornis.

Herken je jezelf in een van de volgende uitspraken?

  • Ik heb nachtmerries. Ik raak in paniek en word dan waker. Dan wil ik niet meer slapen.
  • Ik kan niet slapen.
  • Ik wil beter slapen.
  • Ik snurk en kan daardoor niet meer goed slapen.
  • Ik heb slaapapnoe en ben niet meer uitgerust.

Dan is het belangrijk om daar wat aan te doen. We slapen bij benadering een derde van ons leven en goede nachten houden ons gelukkig en gezond. Goede nachtrust heeft namelijk positieve invloed op ons immuunsysteem, onze productiviteit en het concentratievermogen. Het is dus van belang om te zorgen dat je goed slaapt en droomt; dat geldt in tijden van ontspanning en geluk, maar zeker ook in periodes met meer spanning en stress.

Oorzaken

Slaapproblemen of slaapstoornissen kunnen verschillende oorzaken hebben:

  • Depressies of angst
  • Trauma en PTSS
  • Nachtmerries
  • Snurken
  • Slaapapnoe
  • Insomnia
  • Lichamelijke klachten zoals pijn, krampen, rusteloze benen
  • Jaar ploegendienst
  • Leefgewoonten zoals te veel koffie of zwarte tee drinken, avonds computer spelen of sporten

Behandeling

Wat kan jij zelf doen?

  • Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer, bij voorkeur geluid- en lichtvrij.
  • Kijk het laatste uur voordat je gaat slapen niet naar een scherm en dim lampen.
  • Beweging is goed voor diepe slaap, maar ga niet intensief sporten vlak voor je naar bed gaat.
  • Eet geen overdadige maaltijden en zoetigheden voor het slapen gaan en vermijd alcohol.
  • Ritme helpt; probeer op gelijke tijden te gaan slapen en op te staan (en ook eten).
  • Ontwikkel gewoontes die je elke avond herhaalt, bijvoorbeeld een boek lezen, mediteren, nog wat drinken en dan naar bed.

Als dit allen niet leukt dan kan een therapie of slaap-coaching helpen. Met slaap-coaching voorkomen en behandelen we slaapproblemen zonder gebruik van medicatie en leren we je hoe je weer gezond kan slapen, ook in uitdagendere situaties en tijden. Neem dan contact op.

Terug naar overzicht